Vértessy Zsófia

Igenis rá kell hajtani a repülőjáratok késéséért, törléséért járó pénzre. Egyedül nem könnyű, de sikerdíjas külföldi cégek segítségével jól járhatunk. Egy megtörtént eset lényegesebb pontjai: járattörlés Amerikában, filléres lekenyerezési kísérlet, két e-mail, spéci iroda, visszajáró negyedmillió forint

Komoly pénzt hozhat a konyhára a légi utasok jogairól szóló európai rendelet (Európai Közösségek rendelete: 261/2004EK) ismerete egy-egy esetleges járatkésés esetén. A légitársaságok természetesen nem szeretnek fizetni, de szerencsére ma már profin működő irodák segítenek a “no win no fee” elve alapján. Azaz csak akkor nyer az ügyünket bonyolító iroda, ha mi is pénzhez jutunk. A légitársasaág 4200 forintot áldozott volna egy járattörlésre, de pórul járt.

Forrás: Origo

Akárhogy kampányolt az EU és a tagországok, még mindig indokolatlanul kevesen tudják, hogy a járatkéséseket és -törléseket meglepően szigorúan kezelő rendeletet kihasználva komoly kártérítéshez juthatunk, ha valamelyik légitársaság nagyon kibabrál velünk. 

A repülés nem valami csoda, és semmi értelme megszeppenni, ha a légitársaság homályos okokkal próbálja magyarázni, miért is kellett órákat eltöltenünk a repülőtéren információ után kutatva, átcsekkolnunk másik járatra vagy belehalni a várakozás unalmába. A szabályozás nyelve tiszta, egyértelműen kimondja, milyen távolságból mekkora késés az, ami után a kártérítés jár, és annak összegét is megjelöli.

Mindehhez az kell, hogy az EU valamely országából vagy országába tartó járatról legyen szó. A kártérítés alól kevés feltétel ad felmentést, leginkább az időjárási körülmények és terrorista fenyegetettség az, ami előre nem kiszámítható, vis maior helyzetnek számít. Ha más okból csúsztatják vagy törlik a járatot, a kártérítés jár. Pont.

Hiszti, káosz és a többiek

Persze hozzájutni a jogos jusshoz nem ennyire egyszerű, magánemberként szinte lehetetlen, ezért bizonyulnak hasznosnak azok a cégek, amik a légitársaságokból szép sikerdíj fejében ugyan, de igen hatékonyan préselik ki a kártérítési összegeket. Példaként egy nemrégiben lezajlott, a Buksza egyik olvasójával megtörtént - tekintélyes kártérítéssel zárult - ügyet hozunk.

Történt, hogy a British Airways Los Angelesből Londonba repülő járatának indulását az utazás reggelén 24 órával elhalasztották, és erről az utasokat e-mailben értesítették. Az ilyen távolságból történő és ilyen komoly késést már járattörlésnek számít, így a legmagasabb kártérítés, utasonként 600 euró (több mint 180 ezer) jár.

A reptéri hisztéria, az átcsekkolás, az információs blokád és a légitársaság sorozatos hibáitól most megkíméljük az olvasókat, legyen elég annyi, hogy a légitársaság egy 19 dollár (4200 forint) értékű étkezési kuponnal gondolta kompenzálni az óriási kellemetlenséggel járó késést. Itthon aztán megírtuk a panaszlevelet a British Airwaysnek, részletesen kitérve a történtekre, és hivatkozva a jogszabályra, kértük a kártérítés megfizetését. Ahogy azt vártuk, az elutasító válasz hamarosan megérkezett, a kormánylapát karbantartására hivatkozva alptalannak ítélták igényünket.

Spéci iroda

Ekkor jött képbe az euclaim.co.uk, ami egy, a neten szinte kizárólag kiváló értékelésekkel bíró, légi utazási kártérítésekre specializálódott cég.

A járatszámot beírva a rendszer pillanatok alatt ellenőrizte, hogy panaszunk megalapozott, és innentől kezdve napokon belül saját, az összes dokumentumunkat tartalmazó oldallal, aláírt szerződéssel és személyes kapcsolattartóval a hátunk mögött vártuk a fejleményeket. Bár a fórumozók tapasztalatai hosszabb eljárási időkről számoltak be, esetünkben a dolgok gyorsan zajlottak.

Ügyünk egy brit ügyvédi irodához került, ami hivatalos levélben szólította fel a British Airwayst a kártérítés összegének kifizetésére, részletesen hivatkozva minden létező jogszabályt. A válasz 14 napon belül nem érkezett meg, így második felszólítást is küldtek, amire aztán napokon belül megérkezett a válasz. Fizetnek. A fejenként megítélt 600 euróból a 30 százalékos sikerdíj levonása után fennmaradó összeget 6 napon belül magyar bankszámlánkon láttuk viszont.

A vonatkozó rendelet innen tölthető le magyarul, a teljes rendelet szövege pedig itt olvasható, angolul, itt pedig a kilométerek és órák táblázata található.