Egy szimpla tűzhely közel 60 ezer forintba kerül, a beszerelése - amiről nem szóltak - további 12,6 ezer forint lett volna. Ráadásul a régit is el kell szállítani, de előtte le is kell szerelni, ami nem megy mindenkinek. Tűzhelyvásárlás kedvező végeredménnyel.

A nagyobb háztartási gépek beszerzése jelentős kiadás, és sokszor macerás lehet (kiszállítás) de, ha tönkremegy a meglévő, akkor nincs más megoldás.

A Buksza szerzője egy elektromos tűzhelyet vásárolt az egyik, világmárkákat forgalmazó cégtől. A vásárlás során nem várt problémák merültek fel, de végül jól sült el. (A cég azt kérte, ne nevesítsük, pedig a problémát példaszerűen oldották meg.)

Leszerelés

Tehát. Adva van egy cég, amely a legjobb áron kínálta a kinézett tűzhelyet. A vásárlás flottul ment, boltba be, kifizettük a terméket, jelezték, hogy 3 ezer forint a kiszállítás,és a régi gépet elviszik, ha leszerelt állapotban van.

A leszerelés kudarcba fulladt: egy elefántormány-vastagságú kábellel volt a falban lévő hálózati kábelekre kötve a gép, veszélyesnek tűnt megpiszkálni. A szállítók sem nyúltak hozzá, ugyanezért.

Pedig a háztartási gépek elszállítása kormányrendeletben van szabályozva (pdf): a forgalmazónak el kell vinnie a készüléket, de az nincs rögzítve a kormányrendeletben, hogy le kell-e szerelni a szállítók érkezéséig vagy sem. Annyit mond a rendelet, ha "az átvételi, gyűjtési és kezelési kötelezettség teljesítése az emberi egészségre, testi épségre vagy a környezetre súlyos veszélyt jelent", akkor a forgalmazó megtagadhatja az átvételt. Mivel a szállítók jellemzően nem víz- és gázszerelők, a legtöbb esetben nem nyúlnak, de nem is nyúlhatnak a készülékekhez.

Beszerelés 12,6 ezerért

Tehát a régi gép ott maradt, miközben ott szobrozott az új. Ekkor telefon a forgalmazónak, hogy mi a teendő. Ott jelezték, hogy 12,6 ezer forint a bekötési díj, ezt a következő nap tudják intézni. Ez meglepő volt, mivel a boltban csak annyit mondtak, hogy 3 ezer forint a szállítás, a 12,6 ezer forintról nem volt szó, ami a gép árának durván a negyede.

Ráadásul a szervizes munkatárs közölte, csak akkor érvényes a garancia, ha ők, azaz a márkaszerviz emberi kötik be. Közben telefonált a cég másik munkatársa, aki arról érdeklődött, megfelelő volt-e a szolgáltatás.

Jó a vége

A jeleztem neki, hogy a 12,6 ezer forintos bekötési díj azért erős, főleg, hogy nem jelezték előre. Arra is rákérdeztünk, hogy a garancia érvényes-e akkor is, ha a más villanyszerelő/szakember köti be. Ekkor megkerestem újra a boltot, hogy miért nem jelezték a 12,6 ezer forintos tételt az elején, valamint arról is megkérdeztem a cég illetékesét, miként értelmezik a kormányrendeletben elviteli kötelezettséget.

A munkatárs készséges és együttműködő volt, közölte, hogy mivel nem jelezték a 12,6 ezer forintos bekötési díjat, azt visszafizetik. Arra is utalt a cég munkatársa, hogy hogy az esetek többségében szólnak erről, most valamiért elmaradt, de emiatt kompenzálnak minden ügyfelet.

Mit mond a jogszabály?

A Buksza megkereste az illetékes minisztériumot, hogy pontosan mit kell vállalnia a a forgalmazónak: köteles-e leszerelni az adott készüléket a forgalmazó, vagy csak a leszerelt készüléket kell elvinnie. A Buksza arról is érdeklődött, hogy tervezi-e a minsztérium olyan szabály bevezetését, amely szerint egy-egy adott gép ára mellett az esetleges beszerlési költséget is fel kellene tüntetni. Egyelőre nem érkezett válasz a kérdésünkre, ha megjön a válasz, bővítjük a posztot.

Háztartási gép vásárlásánál tehát mindenképpen érdeklődjünk arról, hogy a beszerelés hogyan befolyásolja a garanciát, pontosan milyen feltételekkel tüntetik el a régi gépet, valamint arról, hogy mennyibe kerül a bekötés.